Basic Educational Book Series (BEBs)


Siri 1/No. 1

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

MENGAJAR SEBAGAI SATU KEMAHIRAN

Dr. Norizan Esa

Unit ini membincangkan dengan ringkas kemahiran mengajar yang perlu dikuasai oleh guru bagi melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran yang berkesan. Beberapa kemahiran mengajar akan dikemukakan dan panduan tentang cara pelaksanaan akan dibentangkan. Selain itu, kelebihan kemahiran tersebut akan dihuraikan. Contoh bagi setiap kemahiran yang dikemukakan akan dihuraikan dalam unit ini.   


Siri 1/No. 2

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

PEMBELAJARAN BERPUSATKAN PELAJAR

Dr. Shuki Osman
Dr. Melissa Ng Lee Yen Abdullah 


Siri 1/No. 3

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

PEMBELAJARAN BERASASKAN PENGALAMAN

Dr. Mohammad Zohir Ahmad
Dr. Hazri Jamil
Dr. Nordin Abdul Razak

Unit ini akan membincangkan pembelajaran berasaskan pengalaman (experiential learning) dari segi teori dan model, aplikasi/ pelaksanaan, kelemahan dan kekuatan. Pembelajaran ini boleh dilaksanakan sama ada melalui refleksi kepada pengalaman lepas atau melalui refleksi sama ada yang dirancang untuk pengalaman, seperti penempatan kerja, atau melalui simulasiseperti main peranan. Unit ini akan menjelaskan maksud pembelajaran berasaskan pengalaman, serta menghujahkan secara teori dan secara praktik cara seseorang guru dapat melaksanakan dalam pengajaran.


Siri 1/No. 4

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

PEMBELAJARAN KOPERATIF

Dr. Nordin Abdul Razak
Dr. Mohammad Zohir Ahmad
Dr. Hazri Jamil


Siri 1/No. 5

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

STRATEGI INKUIRI DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Dr. Hazri Jamil
Dr. Mohammad Zohir Ahmad
Dr. Nordin Abdul Razak

Unit ini bertujuan memberi idea dan panduan secara umum tentang strategi pengajaran dan pembelajaran berasaskan inkuiri. Strategi pengajaran ini mengandungi pelbagai pendekatan dan kaedah pengajaran yang boleh diaplikasikan oleh guru bagi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Unit akan membincangkan konsep strategi inkuiri dalam proses pengajaran dan pembelajaran, kelebihan dan model-model inkuiri dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Panduan umum untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara inkuiri juga dikemukakan dalam unit ini.


Siri 1/No. 6

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

PEMBELAJARAN REGULASI KENDIRI

Dr. Melissa Ng Lee Yen Abdullah
Dr. Shuki Osman

Unit ini bertujuan mendedahkan pendekatan Pembelajaran Regulasi Kendiri dalam pengajaran dan pembelajaran bilik darjah dari segi konsep, falsafah dan teori yang mendasarinya. Pembaca akan diyakinkan tentang kelebihan pendekatan ini berbanding pendekatan konvensional yang berpusatkan guru. Unit ini juga akan menjelaskan tentang persekitaran pembelajaran yang sesuai bagi Pembelajaran Regulasi Kendiri serta bagaimana pengajaran dan pembelajaran boleh dirancang dan dilaksanakan. Masalah berkaitan pendekatan ini juga akan dikemukakan agar diambilkira dalam pelaksanaannya.


Siri 1/No. 7

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH

Dr. Hairul Nizam Ismail
Dr. Mohd Ali Samsuddin

Unit ini bertujuan untuk memperkenalkan secara ringkas pendekatan pembelajaran bersaskan masalah (PBM) kepada guru-guru agar mereka mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas mengenai pendekatan ini dan seterusnya boleh menimbang untuk menggunakan kaedah ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam bilik darjah mereka masing-masing.



Siri 1/No. 8

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK

Dr. Hairul Nizam Ismail
Baharuddin Abdul Rahman

Unit ini bertujuan untuk memperkenalkan secara ringkas pendekatan pembelajaran berasaskan projek (PBP) kepada guru-guru agar mereka mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas mengenai pendekatan ini dan seterusnya boleh menimbang untuk menggunakan kaedah ini dalam proses pengajaran dan pembelejaran (P&P) di dalam bilik darjah mereka masing.



Siri 1/No. 9

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

PEMBEZAAN PENGAJARAN UNTUK KEPELBAGAIAN MURID

Dr. Lee Lay Wah

Unit ini akan membincangkan prinsip pembezaan pengajaran serta amalan pembezaan pembelajaran di dalam kelas masa kini dan masa depan yang semakin menunjukkan kepelbagaian. Tujuan mengamalkan prinsip pembezaan adalah untuk memenuhi keperluan pelbagai murid yang mempunyai ciri-ciri yang berbeza. Unit ini akan menjelaskan maksud pembezaan pengajaran, serta menghujahkan secara teori dan secara prktik kenapa seseorang guru perlu membezakan pengajaran di dalam kelas. Seterusnya, proses bagaimana membezakan pengajaran di dalam kelas akan diterangkan dengan contoh yang praktikal.



Siri 1/No. 10

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

TEKNOLOGI DAN MEDIA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Dr. Azidah Abu Ziden

Siri 1/No. 11

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

USING ICT APPLICATIONS TO DEVELOP TEACHING-LEARNING ACTIVITIES AND MATERIALS

Dr. Muhammad Kamarul Kabilan Abdullah

This unit deals with the ways of using ICT tools, especially Computer Mediated Communication (CMC) to develop teaching-learning activities as well as e-learning materials. In oder to develop effective activities and materials, teachers need to know and comprehend their roles and understand the key concepts of ICT. Guidelines of creating and using teaching-learning activities and materials using ICT applications will be presented and discussed in this unit. Finally, assessing and evaluating activities and materials are also dicussed taht will further improve the activities and the students' learning. 



Siri 1/No. 12

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

HUMOR (KECINDAN) DALAM PENGAJARAN

Tn. Hj. Abdul Rahman Hj. Abd Aziz

Unit ini akan membincangkan tentang keperluan menggunakan humor (kecindan) sebagai salah satu elemen dalam proses pengajaran dan pembelajaran berkesan. Unit ini juga akan membincangkan tentang keperluan menggunakan humor, jenis-jenis humor yang boleh digunakan dalam pengajaran, dan aplikasi yang sesuai dalam pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah.



Siri 1/No. 13

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

GURU SEBAGAI PEMBIMBING

Dr. Rahimi Che Aman

Unit ini akan membincangkan konsep guru sebagai pembimbing kepada murid terutama dalam kelas. Penekanan diberikan kepada kepentingan dan tanggungjawab guru sebagai pembimbing dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan. Turut dibincangkan ciri-ciri positif guru sebagai pembimbing dan kemahiran asas dalam membimbing murid.



Siri 1/No. 14

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

KAJIAN TINDAKAN DALAM BILIK DARJAH

Dr. Hashimah Mohd Yunus

Unit ini akan membincangkan satu jenis penyelidikan yang boleh dijalankan oleh guru-guru yang dinamakan secara khususnya kajian tindakan. Kajian yang boleh dijalankan ialah terhadap amalan pendidikan mereka terutama terhadap pengajaran dan pembelajaran yang berlaku dalam bilik darjah. Unit ini akan membincangkan tentang makna kajian tindakan, keperluan guru melakukan kajian tindakan. Ciri-ciri bagi sesuatu kajian tindakan juga dibincangkan kerana ia agak berbeza dengan jenis penyelidikan yang lain. Fokusnya ialah kepada proses dalam menjalankan sesuatu kajian tindakan dalam bilik darjah.



Siri 1/No. 15

A guide to improve the effectiveness of teaching and learning process

LESSON STUDY: SATU PENGENALAN

Prof. Lim Chap Sam

Siri 1/No. 16

Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran

USING INTERNET FOR TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Dr. Muhammad Kamarul Kabilan Abdullah

This unit will discuss imprtant concepts of professional development for teachers, and how teachers can use online resources, tools and platforms to engage in meaningful, useful and relevant professional development activities. Professional development is an integral aspect of a teacher's growth that would lead to effective classroom practices, and eventually leading to effective school. We will examine the kind of activities that can be carried out using the Internet tools, the benefits and the problems that teachers may face. Understanding this unit will assist teachers in charting their self-initiated professional development.









Siri 1/No. 17

A guide to improve the effectiveness of teaching and learning process

INTRODUCTION TO ASSESSMENT AND EVALUATION

Dr. Lin Siew Eng
Prof. Abdul Rashid Mohamed
Dr. Shaik Malik

This unit aims to provide an overall idea about assessment and evaluation. Assessment is a very important element in any system of education. Assessment is synonymous with tests and examinations. Assessments and tests are terms that are invariably familiar in any educational setting and they are basically methods that are used to obtain information about students' performance on a regular basis to understand individual student's needs and progress. This unit is an introduction to assessment and evaluation which includes the purpose of assessments, characteristics of quality assessments and the different types of assessments in general.




Buku-buku yang disenaraikan boleh di beli melalui 'Borang Pesanan' yang terdapat di dalam risalah berikut :



No comments:

Post a Comment