Siri 1/No. 1 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran MENGAJAR SEBAGAI SATU KEMAHIRAN Dr. Norizan Esa Unit ini membincangkan dengan ringkas kemahiran mengajar yang perlu dikuasai oleh guru bagi melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran yang berkesan. Beberapa kemahiran mengajar akan dikemukakan dan panduan tentang cara pelaksanaan akan dibentangkan. Selain itu, kelebihan kemahiran tersebut akan dihuraikan. Contoh bagi setiap kemahiran yang dikemukakan akan dihuraikan dalam unit ini. | |
Siri 1/No. 2 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran PEMBELAJARAN BERPUSATKAN PELAJAR Dr. Shuki Osman Dr. Melissa Ng Lee Yen Abdullah | |
Siri 1/No. 3 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran PEMBELAJARAN BERASASKAN PENGALAMAN Dr. Mohammad Zohir Ahmad Dr. Hazri Jamil Dr. Nordin Abdul Razak Unit ini akan membincangkan pembelajaran berasaskan pengalaman (experiential learning) dari segi teori dan model, aplikasi/ pelaksanaan, kelemahan dan kekuatan. Pembelajaran ini boleh dilaksanakan sama ada melalui refleksi kepada pengalaman lepas atau melalui refleksi sama ada yang dirancang untuk pengalaman, seperti penempatan kerja, atau melalui simulasiseperti main peranan. Unit ini akan menjelaskan maksud pembelajaran berasaskan pengalaman, serta menghujahkan secara teori dan secara praktik cara seseorang guru dapat melaksanakan dalam pengajaran. | |
Siri 1/No. 4 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran PEMBELAJARAN KOPERATIF Dr. Nordin Abdul Razak Dr. Mohammad Zohir Ahmad Dr. Hazri Jamil | |
Siri 1/No. 5 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran STRATEGI INKUIRI DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN Dr. Hazri Jamil Dr. Mohammad Zohir Ahmad Dr. Nordin Abdul Razak Unit ini bertujuan memberi idea dan panduan secara umum tentang strategi pengajaran dan pembelajaran berasaskan inkuiri. Strategi pengajaran ini mengandungi pelbagai pendekatan dan kaedah pengajaran yang boleh diaplikasikan oleh guru bagi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Unit akan membincangkan konsep strategi inkuiri dalam proses pengajaran dan pembelajaran, kelebihan dan model-model inkuiri dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Panduan umum untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara inkuiri juga dikemukakan dalam unit ini. | |
Siri 1/No. 6 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran PEMBELAJARAN REGULASI KENDIRI Dr. Melissa Ng Lee Yen Abdullah Dr. Shuki Osman Unit ini bertujuan mendedahkan pendekatan Pembelajaran Regulasi Kendiri dalam pengajaran dan pembelajaran bilik darjah dari segi konsep, falsafah dan teori yang mendasarinya. Pembaca akan diyakinkan tentang kelebihan pendekatan ini berbanding pendekatan konvensional yang berpusatkan guru. Unit ini juga akan menjelaskan tentang persekitaran pembelajaran yang sesuai bagi Pembelajaran Regulasi Kendiri serta bagaimana pengajaran dan pembelajaran boleh dirancang dan dilaksanakan. Masalah berkaitan pendekatan ini juga akan dikemukakan agar diambilkira dalam pelaksanaannya. | |
Siri 1/No. 7 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH Dr. Hairul Nizam Ismail Dr. Mohd Ali Samsuddin Unit ini bertujuan untuk memperkenalkan secara ringkas pendekatan pembelajaran bersaskan masalah (PBM) kepada guru-guru agar mereka mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas mengenai pendekatan ini dan seterusnya boleh menimbang untuk menggunakan kaedah ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam bilik darjah mereka masing-masing. | |
Siri 1/No. 8 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK Dr. Hairul Nizam Ismail Baharuddin Abdul Rahman Unit ini bertujuan untuk memperkenalkan secara ringkas pendekatan pembelajaran berasaskan projek (PBP) kepada guru-guru agar mereka mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas mengenai pendekatan ini dan seterusnya boleh menimbang untuk menggunakan kaedah ini dalam proses pengajaran dan pembelejaran (P&P) di dalam bilik darjah mereka masing. | |
Siri 1/No. 9 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran PEMBEZAAN PENGAJARAN UNTUK KEPELBAGAIAN MURID Dr. Lee Lay Wah Unit ini akan membincangkan prinsip pembezaan pengajaran serta amalan pembezaan pembelajaran di dalam kelas masa kini dan masa depan yang semakin menunjukkan kepelbagaian. Tujuan mengamalkan prinsip pembezaan adalah untuk memenuhi keperluan pelbagai murid yang mempunyai ciri-ciri yang berbeza. Unit ini akan menjelaskan maksud pembezaan pengajaran, serta menghujahkan secara teori dan secara prktik kenapa seseorang guru perlu membezakan pengajaran di dalam kelas. Seterusnya, proses bagaimana membezakan pengajaran di dalam kelas akan diterangkan dengan contoh yang praktikal. | |
Siri 1/No. 10 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran TEKNOLOGI DAN MEDIA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN Dr. Azidah Abu Ziden | |
Siri 1/No. 11 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran USING ICT APPLICATIONS TO DEVELOP TEACHING-LEARNING ACTIVITIES AND MATERIALS Dr. Muhammad Kamarul Kabilan Abdullah This unit deals with the ways of using ICT tools, especially Computer Mediated Communication (CMC) to develop teaching-learning activities as well as e-learning materials. In oder to develop effective activities and materials, teachers need to know and comprehend their roles and understand the key concepts of ICT. Guidelines of creating and using teaching-learning activities and materials using ICT applications will be presented and discussed in this unit. Finally, assessing and evaluating activities and materials are also dicussed taht will further improve the activities and the students' learning. | |
Siri 1/No. 12 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran HUMOR (KECINDAN) DALAM PENGAJARAN Tn. Hj. Abdul Rahman Hj. Abd Aziz Unit ini akan membincangkan tentang keperluan menggunakan humor (kecindan) sebagai salah satu elemen dalam proses pengajaran dan pembelajaran berkesan. Unit ini juga akan membincangkan tentang keperluan menggunakan humor, jenis-jenis humor yang boleh digunakan dalam pengajaran, dan aplikasi yang sesuai dalam pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah. | |
Siri 1/No. 13 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran GURU SEBAGAI PEMBIMBING Dr. Rahimi Che Aman Unit ini akan membincangkan konsep guru sebagai pembimbing kepada murid terutama dalam kelas. Penekanan diberikan kepada kepentingan dan tanggungjawab guru sebagai pembimbing dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan. Turut dibincangkan ciri-ciri positif guru sebagai pembimbing dan kemahiran asas dalam membimbing murid. | |
Siri 1/No. 14 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran KAJIAN TINDAKAN DALAM BILIK DARJAH Dr. Hashimah Mohd Yunus Unit ini akan membincangkan satu jenis penyelidikan yang boleh dijalankan oleh guru-guru yang dinamakan secara khususnya kajian tindakan. Kajian yang boleh dijalankan ialah terhadap amalan pendidikan mereka terutama terhadap pengajaran dan pembelajaran yang berlaku dalam bilik darjah. Unit ini akan membincangkan tentang makna kajian tindakan, keperluan guru melakukan kajian tindakan. Ciri-ciri bagi sesuatu kajian tindakan juga dibincangkan kerana ia agak berbeza dengan jenis penyelidikan yang lain. Fokusnya ialah kepada proses dalam menjalankan sesuatu kajian tindakan dalam bilik darjah. | |
Siri 1/No. 15 A guide to improve the effectiveness of teaching and learning process LESSON STUDY: SATU PENGENALAN Prof. Lim Chap Sam | |
Siri 1/No. 16 Panduan untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran USING INTERNET FOR TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT Dr. Muhammad Kamarul Kabilan Abdullah This unit will discuss imprtant concepts of professional development for teachers, and how teachers can use online resources, tools and platforms to engage in meaningful, useful and relevant professional development activities. Professional development is an integral aspect of a teacher's growth that would lead to effective classroom practices, and eventually leading to effective school. We will examine the kind of activities that can be carried out using the Internet tools, the benefits and the problems that teachers may face. Understanding this unit will assist teachers in charting their self-initiated professional development. | |
Siri 1/No. 17 A guide to improve the effectiveness of teaching and learning process INTRODUCTION TO ASSESSMENT AND EVALUATION Dr. Lin Siew Eng Prof. Abdul Rashid Mohamed Dr. Shaik Malik This unit aims to provide an overall idea about assessment and evaluation. Assessment is a very important element in any system of education. Assessment is synonymous with tests and examinations. Assessments and tests are terms that are invariably familiar in any educational setting and they are basically methods that are used to obtain information about students' performance on a regular basis to understand individual student's needs and progress. This unit is an introduction to assessment and evaluation which includes the purpose of assessments, characteristics of quality assessments and the different types of assessments in general. |
Buku-buku yang disenaraikan boleh di beli melalui 'Borang Pesanan' yang terdapat di dalam risalah berikut :
No comments:
Post a Comment