FALSAFAH
“Menginspirasi dan melestarikan kolaborasi pendidikan berasaskan kesaksamaan pemerolehan ilmu melalui pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang teruji.’’
TUJUAN
- projek yang merangsang (inspire) guru dan murid sekolah ke arah kecemerlangan berasaskan data penyelidikan;
- berfokus ke arah pembangunan murid yang menyeluruh dan cemerlang;
- pengajaran-pembelajaran menyeronokkan, berpusatkan murid melalui pendekatan masteri;
- Menekankan pengurusan kerjasama dan holistik;
- bahan pengajaran-pembelajaran menarik;
- guru yang kreatif dan inovatif
OBJEKTIF
§ meningkatkan kecekapan pengurusan sekolah melalui pendekatan kerjasama dan holistik;
§ meningkatkan profesionalisme, pengetahuan dan kemahiran guru dalam melaksanakan tugasan secara kreatif and inovatif ;
§ meningkatkan kemahiran dan pengetahuan murid dalam empat mata pelajaran utama iaitu: Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains melalui pendekatan masteri;
§ meningkatkan pencapaian murid dalam peperiksaan UPSR.
FOKUS
|
SKOP PEMBANGUNAN KESELURUHAN
- membangunkan satu Pelan Kemajuan Sekolah yang fleksibel yang boleh digunakan dalam pelbagai situasi sekolah luar bandar di Sabah;
- membangunkan Manual Pengurusan Sekolah: Manual Pengurusan Kurikulum Akademik, Manual Pengurusan Kokurikulum Akademik, Manual Pengurusan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling, Manual Pengurusan Pembangunan Profesionalisme Staf dan Manual Pengurusan Amalan Keibubapaan
- membangunkan Modul Bahan Pengajaran dan Pembelajaran empat mata pelajaran utama iaitu: Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.
SKOP PEMBANGUNAN BAHAN
- Modul Pengurusan Sekolah
- Modul Pengurusan Kurikulum Akademik
- Modul Pengurusan Kokurikulum Akademik
- Modul Pengurusan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
- Modul Pengurusan Pembangunan Profesionalisme Staf
- Modul Pengurusan Bantuselia Guru
- Modul Pengurusan Amalan Keibubapaan
- Modul Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik
- Modul Panduan Pengajaran Guru
- Pakej Pembelajaran Murid (Learners’ Pack)
- Bahan Bantu Mengajar (BBM)
KEKUATAN BAHAN DAN MODUL
- berbentuk lestari dan fleksibel;
- boleh dikembangkan dan boleh digunakan mengikut kesesuaian murid;
- bukan berbentuk pengajaran terancang yang boleh menyebabkan guru terkongkong;
- murid daripada pelbagai tahun/tahap boleh mengikut modul kerana modul bersifat kemahiran;
- lengkap dengan manual guru, pakej pembelajaran murid dan pilihan BBM yang berkaitan.
No comments:
Post a Comment